niedziela, 3 marca 2013

100 tytułów BBC - lista książek, które należy przeczytać?

Ogarnęła mnie jakaś straszna niechęć do pisania recenzji...W poczekalni są już dwie książki, powoli zacierają się wrażenia, a trzecia "się kończy". Może ma to związek z moim przeziębieniem, a może po prostu wolę przeznaczyć ten skrawek wolnego czasu na nadrabianie zaległości w czytaniu? Żeby na blogu nie zrobiło się pusto i smutno znalazłam temat zastępczy. Zainspirowała mnie Sardegna i jej wyzwanie Trójka e-pik i dlatego przedstawiam Wam, tak dobrze znaną listę BBC. Wybór książek jest niekiedy mocno kontrowersyjny - obok siebie stoją takie dzieła jak, np. "Zbrodnia i kara" i "Dziennik Bridget Jones". Choćbym nie wiem jak lubiła Bridget, to nie uważam żeby moje życie zmieniło się w jakikolwiek sposób, gdym nie przeczytała książki pani Fielding. No, ale na takiej liście zawsze czegoś zabraknie...



1. Duma i uprzedzenie - Jane Austen
2. Władca Pierścieni - JRR Tolkien
3. Jane Eyre - Charlotte Bronte
4. Seria o Harrym Potterze - JK Rowling
5. Zabić drozda - Harper Lee
6. Biblia
7. Wichrowe Wzgórza - Emily Bronte
8. Rok 1984 - George Orwell
9. Mroczne materie (seria) - Philip Pullman

10. Wielkie nadzieje - Charles Dickens
11. Małe kobietki - Louisa M Alcott
12. Tessa D’Urberville - Thomas Hardy
13. Paragraf 22 - Joseph Heller
14. Dzieła zebrane Szekspira
15. Rebeka - Daphne Du Maurier
16. Hobbit - JRR Tolkien

17. Birdsong - Sebastian Faulks
18. Buszujący w zbożu - JD Salinger
19. Żona podróżnika w czasie - Audrey Niffenegger
20. Miasteczko Middlemarch - George Eliot
21. Przeminęło z wiatrem - Margaret Mitchell
22. Wielki Gatsby - F Scott Fitzgerald
23. Samotnia (w innym tłumaczeniu: Pustkowie) - Charles Dickens
24. Wojna i pokój - Leo Tolstoy
25. Autostopem przez Galaktykę - Douglas Adams
26. Znowu w Brideshead - Evelyn Waugh
27. Zbrodnia i kara - Fyodor Dostoyevsky
28. Grona gniewu - John Steinbeck
29. Alicja w Krainie Czarów - Lewis Carroll
30. O czym szumią wierzby - Kenneth Grahame
31. Anna Karenina - Leo Tolstoy
32. David Copperfield - Charles Dickens
33. Opowieści z Narnii (cały cykl) - CS Lewis
34. Emma- Jane Austen
35. Perswazje - Jane Austen
36. Lew, Czarwnica i Stara Szafa - CS Lewis
37. Chłopiec z latawcem - Khaled Hosseini

38. Kapitan Corelli (w innym tłumaczeniu: Mandolina kapitana Corellego) - Louis De Bernieres
39. Wyznania Gejszy - Arthur Golden
40. Kubuś Puchatek - AA Milne
41. Folwark zwierzęcy - George Orwell
42. Kod Da Vinci - Dan Brown
43. Sto lat samotności - Gabriel Garcia Marquez

44. Modlitwa za Owena - John Irvin
45. Kobieta w bieli - Wilkie Collins
46. Ania z Zielonego Wzgórza - LM Montgomery
47. Z dala od zgiełku - Thomas Hardy
48. Opowieść podręcznej - Margaret Atwood
49. Władca much - William Golding

50. Pokuta - Ian McEwan
51. Życie Pi - Yann Martel
52. Diuna - Frank Herbert
53. Cold Comfort Farm - Stella Gibbons
54. Rozważna i romantyczna - Jane Austen
55. Pretendent do ręki - Vikram Seth
56. Cień wiatru - Carlos Ruiz Zafon
57. Opowieść o dwóch miastach - Charles Dickens
58. Nowy wspaniały świat - Aldous Huxley
59. Dziwny przypadek psa nocną porą (Dziwny przypadek z psem nocną porą) - Mark Haddon
60. Miłość w czasach zarazy - Gabriel Garcia Marquez
61. Myszy i ludzie (również: O myszach i ludziach) - John Steinbeck

62. Lolita - Vladimir Nabokov
63. Tajemna historia - Donna Tartt
64. Nostalgia anioła - Alice Sebold
65. Hrabia Monte Christo - Alexandre Dumas
66. W drodze - Jack Kerouac
67. Juda nieznany - Thomas Hardy
68. Dziennik Bridget Jones - Helen Fielding
69. Dzieci północy - Salman Rushdie
70. Moby Dick - Herman Melville
71. Oliver Twist - Charles Dickens
72. Dracula - Bram Stoker
73. Tajemniczy ogród - Frances Hodgson Burnett
74. Zapiski z małej wyspy - Bill Bryson
75. Ulisses - James Joyce
76. Szklany kosz - Sylvia Plath
77. Jaskółki i Amazonki - Arthur Ransome
78. Germinal - Emile Zola
79. Targowisko próżności - William Makepeace Thackeray
80. Opętanie - AS Byatt
81. Opowieść wigilijna - Charles Dickens
82. Atlas chmur - David Mitchel
83. Kolor purpury - Alice Walker
84. Okruchy dnia - Kazuo Ishiguro

85. Pani Bovary - Gustave Flaubert
86. A Fine Balance - Rohinton Mistry
87. Pajęczyna Szarloty - EB White
88. Pięć osób, które spotykamy w niebie - Mitch Albom
89. Przygody Sherlocka Holmesa - Sir Arthur Conan Doyle
90. The Faraway Tree Collection - Enid Blyton
91. Jądro ciemności - Joseph Conrad
92. Mały Książę - Antoine De Saint-Exupery

93. Fabryka os - Iain Banks
94. Wodnikowe Wzgórze - Richard Adams
95. Sprzysiężenie głupców (również: Sprzysiężenie osłów) - John Kennedy Toole
96. Miasteczko jak Alece Springs - Nevil Shute
97. Trzej muszkieterowie - Alexandre Dumas
98. Hamlet - William Shakespeare

99. Charlie i fabryka czekolady - Roald Dahl
100. Nędznicy – Victor Hugo

Przeczytane przeze mnie powieści są pogrubione. Do wyzwania Trójka e-pik chciałabym w tym miesiącu przeczytać "Małe kobietki" lub "Atlas chmur".

Co ciekawe lista BBC nie kończy się na "Nędznikach". W 2003 roku wybrano 200 pozycji, które należy przeczytać. Znalazłam różne wersje listy (tą, którą wkleiłam znalazłam dawno temu na jakimś blogu i nie zgadza się ona w pełni z listą z oficjalnej strony Big Read). Jeśli jesteście zainteresowani pełną 200 to zapraszam tu.

Co znalazłoby się na Waszej prywatnej liście?



49 komentarzy:

  1. Z tej listy to przeczytałam zaledwie 20 książek, buuu. Kilka tytułów oczywiście chciałabym nadrobić, ale niekoniecznie wszystkie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również chcę nadrobić kilka tytułów, ale nie do wszystkich mnie ciągnie :)

      Usuń
  2. Zaledwie? Ja doliczyłam się 6 skończonych i drugie tyle nie skończonych:( Ale lista zainspirowała mnie do rzucenia samej sobie wyzwania, żeby w ciągu najbliższych trzech lat przeczytać wszystkie pozycje nie przeczytane, a taki okres czasu ponieważ mam masę książek poza listą. Co do niej jest dużo klasyki, nazwiska jak Dickens czy Austin pojawiają się wielokrotnie, jednak obecność wspomnianego przez ciebie "Pamiętnika Bridget Jones" mnie również dziwi, bowiem ze współczesnych autorów wartości dzieł np C.S Lewisa zapewne nikt nie zakwestionuje, jednak ja kiedyś zaczęłam czytać "Dziennik..." i nie skończyłam, a naprawdę książek, których nie skończyłam jest nie wiele, ponieważ nic mnie w tej książce mnie nie zainteresowało
    zapraszam do mnie na konkus
    http://mieedzykartkami.blogspot.com/2013/03/konkurs.html?showComment=1362298126705#c718220017749970243
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam potrzeby czytania wszystkich książek z listy, ale niektóre są na prawdę ciekawe. Jest tu też kilka pozycji, które czytałam, ale nie uważam, że należy się z nimi zapoznać.

      Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. o, ze mną nie jest jeszcze tak źle...ale też jeszcze parę tytułów przede mną:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Listę oczywiście znam, czytałam wiele tytułów, ale BBC zrobiło ranking typowo brytyjski, ze swoimi autorami. Osobiście wolę listę przygotowaną przez WP jest bardziej światowa i zawiera rzeczywiście klasyki literackie. Choć i BBC podsunęła mi kilka ciekawych tytułów. Zaraz sprawdzę rozszerzoną wersję, bo tej nie znam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Większość to klasyki angielskie i sporo angielskiej literatury dla dzieci, ale parę perełek się tu znajduje :)

      Usuń
  5. Ta lista jest bardzo sugestywna, niezbyt - moim zdaniem - sprawiedliwa. Kilka nazwisk się powtarza, a wielu naprawdę dobrych autorów w ogóle nie ujęto. Niemniej kiedyś przejrzałam tę listę, odfajkowałam to, co znam, i teraz się zastanawiam, co tu wybrać do marcowej Trójki u Sardegny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zgadzam się z wszystkimi wyborami, ale jest tu kilka klasyków i perełek. Jeśli jeszcze nie czytałaś to polecam Ci "Opowieść podręcznej".

      Usuń
  6. U mnie 31/100, czyli chyba nie tak źle. :D Zdecydowaną większość pozycji z listy i tak mam zamiar czytać, a kilka innych chętnie sprawdzę, skoro znalazły się w doborowym towarzystwie.
    "Atlas chmur" gorąco polecam. :) "Małe kobietki" właściwie też, więc trudny wybór, którą najpierw czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno nie ;) Mam nadzieję, że starczy mi czasu na obie powieści.

      Usuń
  7. Mój wynik to 40/100, a że moim postanowieniem jest czytać jedną ksiązkę z listy w miesiącu, to do końca roku powinno być 50 :) Zgadzam się, że trochę dziwnie stawiać "Dziennik Bridget Jones" obok np. "Biblii".

    OdpowiedzUsuń
  8. Moja Droga, głowa do góry i wracaj do nas z nowymi recenzjami - nie poddawaj się w pisaniu bloga, bo czytam Twoje opinie z wielką przyjemnością :)

    Nie zwracam uwagi na podobne listy, bo wolę sama wybierać lektury, o, chociażby na podstawie recenzji przeczytanych na innych blogach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poddawać się nie zamierzam - za dużo sprawia mi to frajdy :) Dzięki kochana!

      Lubię różne listy, chociaż tak naprawdę się nimi zbytnio nie przejmuję. Czasem warto przyjrzeć się czemuś takiemu i odkryć istnienie książki, o której nie miało się pojęcia.

      Usuń
  9. Zastanawiam się jaką logika sugerował się twórca/twórcy listy umieszczając "Władcę Much" za "Kodem Leonarda DaVinci". Mało tego zastanawiam się kto rozsądny na listę 100 najlepszych książek wpisał "Małego Księcia"? Przecież to powinno być karalne...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na książki z listy głosowali Brytyjscy czytelnicy, więc nie może dziwić obecność klasyków i kilku bestselerów z ostatnich lat, chociaż dla niektórych to bluźnierstwo :P

      Usuń
    2. Zdecydowanie bluźnierstwo :) "Ale głupi Ci brytyjczycy..."

      Usuń
    3. Ciekawe co pojawiłoby się na polskiej liście - Grochola?

      Usuń
    4. Na oryginalnej liście BBC w pierwszej 100 (drugiej setki nie analizowałam) nie ma ani Szekspira, ani Małego Księcia, ani Biblii ani Kodu..
      A logiki bym nie szukała w głosowaniu :D

      Usuń
    5. Prawdopodobnie są w 2 setce. Ciekawe czemu po polskim internecie krąży taka wersja?

      Usuń
    6. I to jest bardzo interesujące pytanie :) Chociaż chyba nie tylko po polskim, np. http://fashionabroad.wordpress.com/2011/03/30/bbc-book-list-challenge/

      Usuń
  10. Z tej listy to muszę koniecznie przeczytać "Nędzników" i obejrzeć film ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakoś na książkę nie mam ochoty, ale film chętnie zobaczyłabym ponownie :)

      Usuń
  11. Przeczytałam chyba 20 na 100. Chyba z 20 książek z tej listy w ogóle nie zamierzam czytać np. książek Austen czy bajek Blyton, czy Kodu DaVinci. Szekspira też mam w poważaniu. Jak dla mnie nie ma co sugerować się jakimś listami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie mam zamiaru czytać wszystkiego, niektóre pozycje zupełnie mnie nie interesują, ale dużą część chciałam przeczytać jeszcze przed poznaniem tej listy :)

      Usuń
  12. Wyszło mi że przeczytałam 35, dużą część już dawno temu, ale kiedyś miałam duże parcie na klasykę, stąd np.: Dickens czy Szekspir. Natomiast nie rozumiem oddzielnego umieszczania na liście "Hamleta" i "Dzieł zebranych" oraz "Lew, czarownica i stara szafa" i wszystkich opowieści z Narni. Jakoś nie dziwi mnie umieszczenie Bridget Jones obok Biblii np.:), bo Anglicy mają dziwne gusta i pamiętnik Bridget był dla nich swego czasu głosem pokolenia:) Ja z tych co przeczytałam najabrdziej mogłabym polecić "Tajemną historię" Donny Tart (świetna historia dziejąca się w środowisku akademickim) no i "Opętanie" Byatt. Planuję przeczytać "Grona Gniewu" bo ze Steinbecka, którego uwielbiam od "Na wschód od Edenu", tej jeszcze nie czytałam. A poza tym chciałabym sprawdzić Atwood i Marqueza, bo nie miałam z nimi jeszcze przyjemności:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, że umieszczanie na liście osobno np. Hamleta i Dzieł zebranych Szekspira jest bardzo dziwne. Chciałabym przeczytać "Tajemną historię", "Opętanie" i "Grona gniewu", bo po "Myszach i ludziach" chcę poznać wszystkie książki tego autora :) Atwood i Marqueza mogę polecić szczególnie "Opowieść podręcznej" i "Sto lat samotności".

      Usuń
  13. Mnie też ostatnio ogarnęła niechęć do pisania i nie wiem z czego to wynika. Może po prostu zwyczajnie brak mi mobilizacji. Podobnie jak Karkam, niekoniecznie zwracam uwagę na takie listy:) Wolę sama ustanawiać sobie czytelnicze cele i realizować je według własnego uznania :)
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może to taka pora roku? Lubię różne listy i zestawienia, czasem bywają pomocne, ale nie kieruje się nimi w doborze lektur :)

      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  14. O, ale zbieg okoliczności; ja również dzisiaj proponuję setkę BBC:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam parę książek z tej listy jako wyzwanie na rok 2013. Parę bo nie lubię presji w czytaniu;) Na mojej liscie znalazły się m.in.
    Małe kobietki - Louisa May Alcott
    Buszujący w zbożu - J.D. Salinger
    Wojna i pokój - Lew Tołstoj
    Przeminęło z wiatrem - Margaret Mitchell
    Wielki Gatsby - F. Scott Fitzgerald
    Okruchy dnia - Kazuo Ishiguro
    Alicja w Krainie Czarów - Lewis Carroll
    Och bardzo bym chciała je wszystkie przeczytać w tym roku. Bardzo jestem ich ciekawa.

    Co do niechęci do pisania to mam podobnie. Z tym, że ja chęci mam i to wielkie, za to sił mi brakuje i czasu... Mam tyle zaległych recenzji.. Ale mam nadzieję, ze ten czas szybko przeminie. Składam to na karb zimy i tego, że dni są krótsze. Niedługo wiosna, wszystko się zmieni:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam jeszcze zamiar przeczytać sporo książek z tej listy, ale pewnie parę latek mi to zajmie. Małe kobiety zamierzam przeczytać w najbliższym czasie, a Przeminęło z wiatrem kusi mnie od dawna :)

      Mam nadzieję, że jak słonko wyjdzie, to wróci mi chęć do pisania.

      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  16. Tak na oko - 40 za mną, czyli nadal mniej niż połowa. Sporo z tych książek mam w planach - może wyzwanie pomoże mi w realizacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To i tak dużo :) Ja mam na razie w planach 2, ale pewnie się okaże ile się uda.

      Usuń
    2. Do wyzwania chciałam przeczytać "Rebekę", bo już od dawna mam na nią ochotę (film był świetny), ale nie wiem czy zdążę.

      Usuń
    3. Nie wiem jak film, ale książka mi się podobała :)

      Usuń
  17. Zdecydowanie "Trzynasta opowieść" - polecam!
    już chciałam pisać o książce "Miłość ponad czasem", ale widzę, że jest 19, warto przeczytać :)

    Pozdrawiam, Kama

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Trzynasta opowieść czytałam" :) Miłość ponad czasem/Żon podróżnika czasu - widziałam jedynie film.

      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  18. Nie lubię takich rankingów, gdyż w moim odczuciu nie są one obiektywne. Praktycznie dominuje tutaj sama klasyka, za którą ja osobiście nie przepadam, więc z powyższej listy czytałam może 5-7 książek, zaś w planach mam jedynie jedną- ,,Życie Pi'' i nic poza tym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Życie Pi" również mam w planach :)

      Pozdrawiam!

      Usuń
  19. Dla mnie takie rankingi są trochę lipne, bo w moejej przynajmniej połowa z tych książkę powinna być wymieniona na inne :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Kochana, życzę dużo zdrówka!!! Trzymaj się jakoś :)

    Jestem pod wrażeniem ilości przeczytanych przez Ciebie książek z listy. Ja plasuję się gdzieś na szarym końcu z moimi dziesięcioma tytułami... Ale wkrótce będzie jedenasta, bo za chwile zabiorę się za "Miłość w czasach zarazy" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, już jest w miarę ok :)

      Na tej liście nie ma wielu wartościowych książek, zresztą przez te kilka lat zdążyła się już zdezaktualizować. Ciekawa jestem, jak Ci się spodoba "Miłość..." :)

      Pozdrawiam!

      Usuń