niedziela, 24 lipca 2016

"Miejsce na ziemi" Umi Sinha



Rok 1907, Indie. W domu dwunastoletniej Lili Langdon toczy się wystawne przyjęcie z okazji urodzin pana domu, Henry'ego Langdona. Niestety wieczór kończy się tragedią, której naocznym świadkiem jest dziewczynka. Matka, z okrutnym uśmiechem na ustach, wręcza ojcu prezent - misternie wykonany przez siebie obrus, który budzi poruszenie wśród zgromadzonych gości. Ojciec dziewczyny zamyka się w swoim gabinecie i popełnia samobójstwo. Po jego śmierci Lila zostaje wysłana do Anglii, do surowej ciotecznej babki Wilhelminy. Gdy dziewczyna dorasta postanawia odkryć tajemnicę śmierci ojca. Dzięki dziennikom Henry'ego i listom babki Cecily Lila stopniowo poznaje tragiczną historię swojej rodziny - tajemnicę narodzin mężczyzny i jego skomplikowanego małżeństwo z Rebeką.


Historię rodzinny Langdonów poznajemy dzięki trzem narratorom: Lili, Henry'emu i Cecily. Historia zaczyna się na początku XX wieku od tragicznego obiadu, by później wielokrotnie cofać się m.in do roku 1855 i 1880, a kończy się po I wojnie światowej, w 1919 roku.  Rozdziały przeplatają się tworząc zgrabną i ciekawą sagę rodzinną. Autorka swoją książkę zaopatrzyła w drzewo genealogiczne, które ułatwia połapanie się w relacjach rodzinnych pomiędzy bohaterami i pomaga rozwiać początkowe zagubienie czytelnika.

"Miejsce na ziemi" to historia opowiadająca dzieje trzech pokoleń angielskiej rodziny, której znaczna część ma miejsce w "klejnocie korony brytyjskiej" - Indiach. Akcja książki toczy się m.in. w czasach powstania Sipajów i w czasie I wojny światowej. Autorka opisuje skomplikowane relacje między Anglikami i Hindusami, początki ruchu sufrażystek, zakazaną miłość i problemy hinduskich żołnierzy w czasie I wojny światowej. Książka Umi Sinhy to książka o miłości, wielkich namiętnościach, stosunkach brytyjsko-hinduskich i poszukiwaniach własnego miejsca na ziemi. Z pewnością spodoba się niejednej czytelniczce szukającej poruszającej lektury.

Za książkę dziękuję wydawnictwu Marginesy.




22 komentarze:

  1. Mam na nią smaka, ale jednak kurczę, jakiś głos mnie ostrzega

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja mama zarwała noc żeby ją przeczytać, ale mnie aż tak bardzo się nie podobała. Ogólnie niezła lektura jednak :)

      Usuń
  2. Zapisuję na listę, zapowiada się fantastycznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam ją, ale do tej pory jakoś czasu brakowało. Muszę ją wreszcie przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  4. Koniecznie muszę przeczytać! Ależ mi narobiłaś smaka!

    OdpowiedzUsuń
  5. Uuuu, brzmi jak książka, która bardzo przypadłaby mi do gustu :) Zapisuję na listę pozycji do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Saga rodzinna, tajemnica z przeszłości, tragedia, wojna w tle - wygląda na to, że jest to powieść dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zaraz się za nią zabieram :D Miałam na nią smaka od kiedy zobaczyłam ją w zapowiedziach. Zobaczymy czy będzie tak dobra, jak sądziłam ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam książki w takich klimatach :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mnie też przypadnie do gustu, jak przypuszczam. Mam na nią ochote odkąd przeczytałam pierwszą recenzję. Uwielbiam sagi rodzinne i historyczne klimaty.... No i ta OKŁADKA!

    OdpowiedzUsuń
  10. Skusiłam się na ten tytuł i mam nadzieję, że się nie rozczaruję. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że będzie Ci się podobało :)

      Usuń
  11. Twoja opinia jest drugą, którą dziś o tej książce czytam :) Porusza inne aspekty i dała mi jeszcze szerszy obraz tej książki :) A efekt jest taki, że jeszcze chętniej się za nią zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń