niedziela, 13 grudnia 2015

"Tajemnica domu Helclów" Maryla Szymiczkowa (Jacek Dehnel, Piotr Tarczyński)

Pod imieniem Maryli Szymiczkowej kryje się dwóch mężczyzn - Jacek Dehnel, znany pisarz i  Piotr Tarczyński, tłumacz, historyk i amerykanista. Choć kryminały retro to nie moja bajka, to po wielu pozytywnych recenzjach postanowiłam spróbować i nie żałuję, bo "Tajemnica domu Helclów" to kawał solidnej rozrywki.

 

Zofia Szczupaczyńska, żona profesora anatomii Uniwersytetu Jagielońskiego, choć urodziła się w Przemyślu, czuje się krakowianką z krwi i kości. Swój czas profesorowa dzieli między sprawunki, pilnowanie kucharki Franciszki i czytanie "Czasu". Przypadkowa wizyta w domu Helclów wniesie w monotonne życie Szczupaczyńskiej trochę ekscytacji, bowiem w słynnym domu ginie jedna z pensjonariuszek, a to dopiero początek tajemniczych wypadków w słynnym Domu dla Ubogich. Znudzona kobieta odkrywa sobie w żyłkę detektywistyczną i postanawia odkryć co kryje się za zniknięciem kobiety.

W trakcie lektury "Tajemnicy domu Helclów" towarzyszył mi szeroki uśmiech. Dehnel i Tarczyński stworzyli cudownie irytującą i niezwykłą postać - profesorową Szczupaczyńską, której nie sposób nie pokochać. Bywa irytująca i wścibska, ale jednocześnie także sprytna i przebiegła. Cała książka zresztą to galeria osobliwości mniejszych i większych. Powieść ma jeszcze jednego ważnego bohatera - Kraków pod koniec XIX wieku - miejsce bez wątpienia barwne. Wraz z profesorową czytelnik przechadza się po klimatycznych uliczkach, wybiera na premierę do teatru i uczestniczy w pogrzebie Matejki.

Tarczyński i Dehnel stworzyli książkę, którą czyta się z prawdziwą przyjemnością. Lekkie pióro i poczucie humoru - tym charakteryzuje się ich powieść. Podobało mi się i liczę na więcej.

22 komentarze:

  1. Bardzo zachęcająca rekomendacja. Nie wiem za bardzo, co kryje się pod pojęciem kryminału retro, choć drugi raz widzę to pojęcie. Sama fabuła i charyzmatyczne postaci zachęcają mnie do tej lektury. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że zachęciłam do lektury, bo to bardzo sympatyczna książka :)

      Usuń
  2. Bardzo zachęcająca rekomendacja. Nie wiem za bardzo, co kryje się pod pojęciem kryminału retro, choć drugi raz widzę to pojęcie. Sama fabuła i charyzmatyczne postaci zachęcają mnie do tej lektury. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czuję klimatu tej książki, więc chyba odpuszczę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, bo to bardzo dobra książka.

      Usuń
  4. Zbiera bardzo dobre recenzje! Chyba sie skusze.

    OdpowiedzUsuń
  5. podchodziłam do tej książki jak pies do jeża, a byłam w mega błędzie. Jest super!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ostatnio zwróciłam na nią uwagę i cieszę się że wreszcie mogę przeczytać na jej temat parę słów. Zapowiada się bardzo ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wszyscy chwalą i chwalą, więc trzeba będzie zaopatrzyć się w egzemplarz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie! Czuję,że by Ci się podobała :)

      Usuń
  8. Po tylu pochwałach nie sposób dalej ignorować tej pozycji :) Już sama okładka sprawia, że przeszywa mnie dreszcz niepokoju.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja dołączam do tych pochwalnych recenzji :)

      Usuń
  9. Jak nie przepadam za literackimi komediami, tak na tę książkę mam dużą ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też właśnie nie przepadam, a ta bardzo mi się podobała :)

      Usuń
  10. Świetna opowieść, wszystko mi się w niej podobało. I też chciałabym więcej:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka bardzo mi się podobała - jest to na pewno zasługa eleganckiej narracji i postaci profesorowej. Mam nadzieję, że powstanie ciąg dalszy.
    tommy z Samotni

    OdpowiedzUsuń